Ustavni sud zabranio Milanoviću najavljenu kandidaturu za predsjednika Vlade

Iako je ostalo otvorenih pitanja, u jednom je Ustavni sud bio jasan, Milanović je prekršio Ustav! Hoće li Milanović izigrati odluku Ustavnog suda vidjet ćemo uskoro. Poznavajući Milanovića sigurni smo kako se divljanje i vrijeđanje nastavlja. U nastavku je cjelovito Upozorenje koje je donio Ustavni sud.

UPOZORENJE
u povodu izjave Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića da će
se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor raspisanima odlukom
Predsjednika Republike Hrvatske od 15. ožujka 2024.

  1. Ustavni sud razmotrio je na sjednici održanoj 18. ožujka 2024. izjavu
    Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića danu na konferenciji za
    novinare 15. ožujka 2024. da će se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski
    sabor koji će se održati 17. travnja 2024. kao “neovisni i nestranački” kandidat na
    kandidacijskoj listi političke stranke Socijaldemokratska partija Hrvatske (SDP). Na
    svojoj Facebook stranici 15. ožujka 2024., što su prenijeli mediji, najavio je da će
    nakon izborne pobjede odstupiti sa svoje dužnosti Predsjednika Republike, a do
    preuzimanja nove dužnosti predsjednika Vlade Republike Hrvatske nastavljat će
    obnašati svoju dužnost Predsjednika Republike.
    Ustavni sud razmotrio je i izjave Predsjednika Republike dane na njegovoj Facebook
    stranici 17. ožujka 2024. da će “ostati kandidat za premijera bez obzira na to hoće li
    ostati na listi SDP-a” što su također prenijeli mediji (npr. Jutarnji list, Večernji list,
    www.dnevnik.hr itd.)
  2. Ustavni sud dužan je pravodobno upozoriti sva tijela koja na bilo koji način
    sudjeluju u izbornom procesu, kao i sve sudionike izbornog procesa, na neposrednu
    odgovornost za odluke koje donose. Te odluke moraju biti usklađene s temeljnim
    vrednotama hrvatske ustavne države.
  3. Predsjednik Republike Hrvatske predstavlja i zastupa Republiku Hrvatsku u
    zemlji i inozemstvu, brine se za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost
    državne vlasti, odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti Republike
    Hrvatske (članak 94. Ustava). Predsjednik Republike vrhovni je zapovjednik oružanih
    snaga Republike Hrvatske (članak 100. stavak 1. Ustava). Predsjednik Republike
    raspisuje izbore za Hrvatski sabor i saziva ga na prvo zasjedanje, te povjerava
    mandat za sastavljanje Vlade osobi koja, na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u
    Hrvatskom saboru i obavljenih konzultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika
    (članak 98. alineje 1. i 3. Ustava).
    Članak 96. Ustava propisuje da Predsjednik Republike ne može obavljati nijednu
    drugu javnu ili profesionalnu dužnost, te da nakon izbora podnosi ostavku na
    članstvo u političkoj stranci, o čemu obavještava Hrvatski sabor. Predsjednik
    Republike nestranačka je osoba i dok obavlja tu dužnost ne smije sudjelovati u
    političkim aktivnostima nijedne političke stranke, što isključuje bilo kakvu mogućnost
    da Predsjednik Republike u kontekstu raspisanih parlamentarnih izbora bude
    kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao kandidat za dužnost predsjednika
    Vlade Republike Hrvatske i da u tom svojstvu sudjeluje u političkoj izbornoj kampanji.
  4. Kandidiranje Predsjednika Republike, dok obnaša tu dužnost, na listi bilo koje
    političke stranke ili nezavisne liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor te njegovo
    isticanje njega kao kandidata za predsjednika Vlade Republike Hrvatske ili neku
    drugu javnu ili profesionalnu dužnost, nespojivo je s njegovim ustavnim položajem i
    ovlastima, te načelom diobe vlasti (članak 4. Ustava).
  5. Ako se, polazeći od njegovih izjava, Predsjednik Republike za vrijeme
    obnašanja te dužnosti kandidira za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ili istupa u
    javnosti kao budući kandidat za predsjednika Vlade, mora odmah podnijeti ostavku
    predsjedniku Ustavnog suda, u kojem slučaju dužnost privremenog predsjednika
    Republike po sili Ustava preuzima predsjednik Hrvatskog sabora (članak 97. stavak
  6. Ustava). Izbori za novog Predsjednika Republike moraju se održati u roku od 60
    dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike (članak 97.
    stavak 5. Ustava).
    U slučaju ostavke Predsjednika Republike i preuzimanja dužnosti privremenog
    predsjednika Republike, privremeni predsjednik Republike ne može istodobno, uz
    obnašanje te dužnosti, biti i kandidat za izbor zastupnika u Hrvatski sabor.
  7. Ustavni sud također podsjeća da odgovornost za pravne posljedice
    ustavnopravno neprihvatljivih odluka snose njihovi donositelji. Svako djelovanje
    odnosno ponašanje Predsjednika Republike Hrvatske protivno navedenim ustavnim
    zabranama i zahtjevima suprotno je Ustavu.
    Imajući u vidu nastalu ustavnopravnu situaciju, Ustavni sud naglašava da će cijeli
    izborni proces ovih parlamentarnih izbora, od njihovog raspisivanja do proteka roka iz
    članka 90. u vezi s člankom 88. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
    Hrvatske, biti pod strogim nadzorom Ustavnog suda. Ako utvrdi da sudionici u
    izborima postupaju protivno Ustavu ili zakonu, Ustavni sud koristit će se svojim
    ovlastima iz članka 89. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, od
    obavještavanja javnosti do poništavanja svih ili pojedinih izbornih radnji i odluka,
    počevši od kandidacijskog postupka pa nadalje.
  8. Ustavni sud poziva Predsjednika Republike i političku stranku
    Socijaldemokratsku partiju Hrvatske (SDP) da, sukladno ovom Upozorenju, odmah
    prestanu s aktivnostima koje su suprotne Ustavu, a Državno izborno povjerenstvo
    Republike Hrvatske da sukladno svojim ovlastima osigura održavanje izbornog
    procesa u skladu s Ustavom, zakonima i svojim obvezatnim uputama, uvažavajući
    stajališta iz ovog Upozorenja.
    PR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *